Ik ben Lisa van den Eijkel, 17 jaar en zit op het ROC Mondriaan in Den Haag. Ik volg hier de opleiding Marketing & Communicatie niveau 4. Ik zit in mijn tweede jaar van mijn opleiding. In mijn tweede jaar moet ik een stage lopen van 3 maanden. Op dit moment loop ik stage bij Wildopvang Zuid-Holland. Ik ga hier helpen met de communicatie binnen het bedrijf. Ik doe nu de communicatie samen met 3 anderen.

Ik denk dat heel veel mensen niet realiseren dat communicatie voor zo’n bedrijf een hele grote rol speelt. In eerste instantie had ik ook niet verwacht dat communicatie zo een grote rol speelt binnen de Wildopvang, maar daar denk ik nu heel anders over.

Waarom is communicatie nou zo belangrijk voor onze opvang?

Wij zijn geen commercieel bedrijf en hebben dus niet als doel om winst te maken, ons doel is dieren beter maken. Uiteindelijk moeten ook wij geld binnen krijgen om te kunnen zorgen dat wij alle dieren kunnen verzorgen en helpen om beter te worden, hier heb je natuurlijk geld voor nodig. Het is uiteindelijk heel moeilijk te zeggen hoeveel procent van alle inkomsten komt door communicatie. Als je snel denkt komen eigenlijk alle inkomsten door middel van communicatie binnen. Een subsidie die binnen komt krijgen wij doordat we praten met de gemeente of een stichting die ons geld geeft. Wij zetten een sociaal media post online, zet daar een tikkie onder en ook daaruit brengt dat weer geld op. Ook vanwege veel communicatie doormiddel van sociaal media platforms houden wij onze naamsbekendheid en wordt die alsmaar groter. Grotere naamsbekendheid zorgt er ook voor dat steeds meer mensen onze acties zien die wij als communicatie team opzetten. Ook maken wij een Pennenveer (dit is een digitaal en fysiek boekje) waarin allemaal belangrijke en interessante informatie staat over de Wildopvang Zuid-Holland, dit leidt weer tot meer donaties.

Bij onze opvang kan je ook een dier adopteren, dit houdt niet in dat je het dier daadwerkelijk krijgt. Als je een dier adopteert bij Wildopvang Zuid-Holland is het een symbolische adoptie. Hierbij maak je het mogelijk dat we een dier optimaal kunnen verzorgen en dat het weer gezond terug de natuur in kan. Een dier kan met jouw adoptie de juiste medicatie, verzorging en voeding krijgen. En dat het dier indien nodig naar de dierenarts kan. Voor de adoptie krijg je natuurlijk ook wat terug, hierbij krijg je een pakket dat bestaat uit een adoptiecertificaat, een informatief egelboekje en een leuk presentje. Alle adoptie dieren moeten op de site gezet worden met foto en verhaaltje en het pakket wat je ervoor terug krijgt moet gemaakt worden, hierin speelt ook de communicatie weer een hele grote rol. Zo wordt voor een groot gedeelte de verhaaltjes en de foto’s gemaakt door het communicatie team. Via adoptie ontvangen we ook veel geld om de dieren te kunnen verzorgen.

Zo heb je nu een aantal dingen gelezen waarbij we geld verdienen met behulp van communicatie binnen ons bedrijf. Nu zijn dit een aantal dingen wat het communicatie team doet binnen ons bedrijf. Ook wordt ervoor gezorgd dat er leuke postjes voorbij komen op sociaal media met een bijpassende caption (tekst onder een social media post). We proberen elke dag weer leuke dingen er bij te bedenken. Een andere stagiaire is nu bezig met een vriendenboekje over de dieren en hebben we laatst allemaal leuke producten op de site gezet zoals een dierensleutelhanger, dierenpotlood en nog veel meer. Hierbij wordt de Wildopvang Zuid-Holland ook weer gesteund.

Ik ben er via deze stage erachter gekomen dat ook binnen dit bedrijf ontzettend veel wordt gedaan met marketing en communicatie. Eigenlijk komt grotendeels van het inkomen door communicatie en dat vind ik heel leerzaam om te zien in dit bedrijf.